כתיבה שיווקית – מהי כתיבה שיווקית טובה?
מה ההבדל בין כתיבה שיווקית טובה ובין כתיבה שיווקית שאיננה יעילה? נתחיל בשלילי דווקא… ונתאר את התסמינים של כתיבה שיווקית שהיא לא להיט. אליך – הכותב, הקורא והגולש החכם.
כתיבה שיווקית מונולוגית
הכתיבה מטִבעה היא מונולוגית. היא איננה דיאלוג. אני רואה טקסטים רבים בהם מוכר המוצר מתאר את יכולותיו, מהלל ומשבח את עצמו בלי הרף, ובכל הטקסט אין שום מילה בגוף שני (את, אתה או אתם). כאשר אתה כותב כתיבה שיווקית אתה צריך לעשות דבר שלכאורה הוא מנוגד לטבע. לעשות את המונולוג לדיאלוג. אתה כותב הרבה "אני" ו"אנחנו" ומתאר מה אתה מוכר, זה בסדר, רק אל תשכח ולו לרגע אל מי אתה כותב. עשה את הכתיבה לשיחה.
איך עושים כתיבה שיווקית דיאלוגית?
תתייחס אל הקורא, אל הגולש, אל הלקוח הפוטנציאלי שלך. תדמיין אותו, תאפיין. תפיח בו חיים. עכשיו תדבר אליו. נניח שיש לך מוצר שפותר בעיה לכל מי שיש לו טלפון נייד. תאר את המצב בו הלקוח הפוטנציאלי נזקק למוצר שלך. תאר כיצד המוצר שלך פותר את הבעיה ללקוח. תִברא את הלקוח שלך כאשר תסביר לו למה הוא חייב, פשוט חייב, את המוצר שלך. לא כי אתה מופלא, אלא כי הלקוח הפוטנציאלי הוא אדם נפלא, מתקדם ופיקח.
כתיבה שיווקית ללקוח החכם
תפסיק להניח שהלקוח שלך אינו אינטליגנטי, שהוא לא שם לב בדיוק למה כתוב באתר שלך. תפסיק להניח שהוא לא מבחין בשגיאות כתיב או בתחביר מסורבל. פעם הערתי לאחד מלקוחותיי על משפט לא מובן באתר שלו. ומה הוא אמר לי? הוא אמר: "אבל מי קורא את זה בכלל?" אם אתה מניח שלא קוראים אותך, אז לשם מה יש לך אתר, ולשם מה אתה שולח דוחות ללקוח וניוזלטר?
כתיבה שיווקית – מי באמת קורא את זה?
גוגל, רק רובוט קורא את זה והוא סורק רק את מילות המפתח. גם את זה כבר שמעתי. נראה לכם? את התוכן הכתוב שלך קוראים בני אדם, והם מחפשים תוכן שידבר אליהם ואף יתרום להם משהו. לא דיברת יפה אל הלקוח הפוטנציאלי שלך? חבל.
כתיבה שיווקית עם מילות חיפוש
נכון, גם גוגל צריך לסרוק את ביטויי החיפוש שלך. אני מודה, גם אני כותב קצת לגוגל, כי שיקולי קידום אתרים דורשים ממני להכניס את ביטוי החיפוש בכל פסקה בטקסט. ונכון, הביטוי במאמר הזה הוא כתיבה שיווקית. זה מקלקל קצת את החיבור, אבל תשתדל לשבץ את הביטויים במידה סבירה. ולזכור את הלקוח שלך. הוא בוודאי מבקש תוכן תקין, בלי שגיאות, ובלי מניפולציות מיותרות (כמו ביקורת למשל). כשאתה כותב שיווקי, תדבר אל הלקוח שלך כאילו הוא עומד פה מולך, קרוב אליך. שדר לו מסרים הגיוניים וברורים. כמובן, תשתמש בגוף שני ורצוי גם בנימה חיובית.